[Roadtrip til Miami]

Fredag kveld skulle Lori og jeg egentlig på jobben hennes på et teater, men det viste seg at de hadde glemt å gi henne beskjed om at det ble frikveld. Plutselig hadde vi en hel kveld uten planer. Hva gjør man da? Drar på roadtrip til Miami en natt tidligere enn planlagt!

Vi kom oss på motorveien og kjørte strekningen Key West–Miami på tre og en halv time. Da vi kom frem, prøvde vi å finne et skeivt sted med 18-årsgrense, men måtte kaste inn håndkleet for trøttheten og hungeret som skrek i magene våre. På veien tilbake til hostellet stoppet vi på en diger restaurant som hadde åpent 24/7. Menyen så veldig spennende ut, men de var utsolgt for begge de to vegetarrettene jeg etterspurte. Så fikk jeg tilbud om dampede grønnsaker. Jeg så for meg assorerte grønnsaker med et dryss av spennende krydder og en god saus. Hva fikk jeg?

… brokkoli og gulrot med en kladd smør. Og tre små poser med salt. Bra for kolesterolet mitt, om ikke annet.

Dagen etter fant vi frem til en rimelig kafé som hadde en innholdsrik frokostmeny til en ikke altfor gæli pris, Dolce Vita. Jeg bestilte havregrøt med tørket frukt, toast og «hash brown» (stekt revet poteter), samt mango- og pasjonsfruktsmoothie. God og mettende frokost!

Så bega vi oss til stranden, som var helt som forventet; milevis med hvit sand, passe store bølger, deilig badetemperatur.

Ja, det var akkurat så deilig som det ser ut som i bildet over.

Hostellet vi bodde på, Santa Barbara Miami International Hostel. Den første natten sov vi på et veldig tomt og nokså overpriset tomannsrom. Den neste natten fikk vi sengeplass på et åttemannsrom sammen med to jenter, to gutter, en italiener og en person som sov mesteparten av lørdagen.

Dette speilet var den eneste pynten i hele tomannsrommet. Jeg tror jeg aldri har sett så mye vegg på et hotellrom før.

Collins Avenue. Vi hang litt her, men mest i Washingtion Avenue.

Etter en kjapp dusj og bytte av rom tok vi fatt på turen til dette museet. Det var ikke lov å fotografere der inne, men la meg si at det var mye interessant å beundre der. Spesielt i den lesbiske avdelingen. Mhm. Museet ble startet av en søt, liten jødisk bestemor som i utgangspunktet var på utkikk etter et pent, erotisk maleri som hun kunne gi i innflyttingsgave til barnebarnet sitt. Hun ble så inspirert av letningen at hun like godt begynte å samle kunstverk og stille dem ut.

Et kjapp bilde fra gata. Fin utsikt!

Den jødiske synagogen Temple Emanu-El. Veldig, veldig pen bygning.

Jeg tilbrakte en times tid i apotekkjeden CVS Pharmacy bare fordi jeg ble så fascinert av alt de hadde i hyllene. Ikke bare apotekvarer, men stort sett alt du trenger. Da jeg gikk derfra, hadde jeg med meg en Wonka-sjokolade med karamellfyll. Elsk.

Deretter gikk jeg i en klesbutikk og kjøpte meg to topper, en lang kjole, to belter og en jeansshorts som ikke er sånn superfemininukomfortabelt kort. Jeg la kanskje igjen litt over 300 kr for noe som sikkert ville ha kostet meg over 5–600 i en norsk butikk. Har jeg nevnt hvor mye jeg digger dollaren?

Søndag morgen fikset jeg meg noe frokost; fruktsalat og nøtteblanding. Jeg knasket også litt gratis toast (loff, uffamei) med smeltet olje (det var ikke smør, det var olje! Uffamei…) fra hostellets kjøkken. Deretter la jeg ut på en løpetur på stranden. Jeg glemte å pakke med meg joggeskoene, men det gikk veldig greit å løpe i stranden. Litt ekstra trim. Da jeg hadde løpt meg god og svett frem og tilbake, var det bare å strippe ned til bikini og hive kroppen ut i det forfriskende havet. Værsågod, misunn meg.

Lori og jeg gikk innom Lucky Tattoo en tur for hun ville pierce navlen sin. Han som betjente henne var en artig skrue. Drev og blunket til meg hele tiden, kløp Lori i magen og tullet.

Rosa Cadillac. WANT.

Beauty school dropout,
No graduation day for you.
Missed your midterms and flunked shampoo! (Grease ♥)

Se pene skipet! Jeg synes selvfølgelig skipet er pent bare fordi det heter Norwegian Pearl og er malt med regnbuefargede perler. Nemlig.

Været endret seg fra veldig pent og varmt til ikke fullt så pent og nokså kjølig. Dermed ble det til at vi kjørte en halvtimes tid til Dolphin Mall for å shoppe! Stedet var dødsdigert. Jeg gikk rundt i tre timer og var fremdeles ikke kommet halvveis. Mens jeg surret rundt, fant jeg et par lange, sorte bomullsbukser, en bomullsshorts, et par Levi’s-bukser og Lindt-sjokolade. Jeg hadde selvfølgelig lyst til å shoppe mer, men tenkte at det kanskje var en god idé å ha penger til resten av USA-turen min. De har sikkert kjøpesentre i de andre byene jeg skal besøke.

I Converse-butikken fant jeg disse skoene. De hadde blitt med meg hjem hadde det bare ikke vært for at de ikke finnes i størrelser over 38.5. Jeg bruker 39.5 i Converse. Skuffet. Måtte også gi slipp på et par andre skikkelig kule Converse fordi disse ikke fantes i halve størrelser.

Lori derimot fant et par søte, prikkete Converse som fikk bli med henne hjem. Jeg er litt misunnelig. Litt.

Utsikten fra parkeringsplassen utenfor Dolphin Mall. Vi kjørte rett hjem og kom frem i 22-tiden.